Vinterbad

Då var det dags för årets vinterbad. Min föredetta kollega som är inbiten vinterbadare övertalade mig för 4 år sedan att det var något man ska prova på, visst jag är lagom galen men en riktig badkruka, så det skulle bli en riktig utmaning.  Jag glömmer aldrig första gången E mötte mig vid parkeringen till vackert belägen friluftsanläggning invid en insjö med största yxan över axeln för först måste man hugga upp vaken och ösa bort isskärvorna.
Sedan in i bastun, något uppvärmd men mest adrenalinstinn på med badtofflor mössa och badrock, sedan går man ca 20 meter till bryggan turas om att hålla i varandras badrockar och tar sig endast iförd mössa ner i vaken, en klart uppiggande upplevelse!s därefter in i bastun igen, detta upprepas 2-3 gånger beroende på hur många minusgrader det är eller hur mycket det blåser.



I morse kick jag därför upp Kl. 0730 packade min ryggsäck och åkte iväg i mörkret, det var -3 grader ute och vindstilla och klar himmel, det skulle bli perfekt. Väl framme var det -10 grader men solen sken. Min  fd kollega E brukar bjuda med vänner och bekanta, de flesta som provar gör det en gång och som E säger: de som kommer igen är antagligen finskor eller feta......  då jag är svenska tillhör jag alltså den senare kategorin :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0