Fikasugen!

Jag äter ju inte godis sedan flera år....men tänk vad bra man är på självbedrägeri. Fick plötsligt sötsug sådär frampå lördagseftermiddagen. Då letade jag förståss fram något smarrigt att baka.
Här kommer mitt recept på lättbakade biskvier.
ca 12 stycken.   
Ugn  200 grader.

Ingredienser:
1 äggvita
200g mandelmassa
100 gr smööööör 
100 gr blockchoklad
1 dl florsocker
1 msk kallt bryggt kaffe
1 äggula
1 tsk vaniljsocker

Riv mandelmassan och blanda med äggvitan, klicka ut ca 12 klickar på bakplåtspapper. Platta till något och grädda i ca 10 minuter. Låt svalna ( jag stoppade in kakorna i frysen... inte miljövänligt men jag var fikasugen!!!), blanda under tiden smör med florsocker, vaniljsocker och kaffe. Tag fram de svalnade bottnarna, bre smörkrämen på kakorna ( om tid finns in i frysen en stund ). Smält blockchokladen, eventuellt med lite coccosfett. Doppa sedan kakorna så chokladen täcker smörkrämen....in i kylskåpet ( ja frysen om man har riktigt bråttom)
Koka kaffe, bjud in grannar, släkt eller vänner.... eller ha dem för dig själv!!!


Foto: A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0